Danielsboken 2:44-45

Har du mött Messias? Vet du om det som är profeterat om honom? Läs en av de härliga profetior om det som Han skall göra:

Daniel 2:44-45

"Men i de kungarnas dagar skall himmelens Gud upprätta ett rike som aldrig i evighet skall förstöras, och vars makt inte skall bli överlämnad åt något annat folk. Det skall krossa och göra slut på alla dessa andra riken, men självt skall det bestå evinnerligen. Ty du såg ju att en sten blev lösriven från berget, dock inte genom människohänder, och att den krossade järnet, kopparn, leran, silvret och guldet. Så har en stor Gud uppenbarat för kungen vad som skall ske i framtiden, och drömmen är viss, och dess uttydning är tillförlitlig"





Du som har jämfört B82s översättning med Arameiska - Engelska från Interlinear Bible har förmodligen konstaterad att den svenska översättningen är mycket bra. Det finn inga stora gräl om översättningen från grundtexten - åtminstone om de här verser. Skillnaden "koppar - brons" är bara en mindre sådan som har förklarats förut. Men när det gäller att tolka profetiorna, då blir det flera olika uttydningar, som det blev i de föregående stycken, och Gud vill att vi ska kunna avslöja de felaktiga tolkningar så att ingen blir lurad.

När vi, i texten under rubriken Daniel 2:29-40, kommenterade världsmakterna som representeras i bildstoden som Nebukadnessar såg i sin dröm, då diskuterade vi två falska tolkningar, den s.k. "klassisk" interpretation och den "Mackabeiska Tesen". De argumenterar för att visa att Daniels profetior ar fullborda med Antikens Grekland. Vi ska berätta nu om en tredje och sist falsk interpretation som är viktigt att avslöja, och som är ännu mer bedräglig än de andra, för de identifierar NÄSTAN korrekt de imperierna i bildstoden.

Det finns två stora splittringar som kyrkohistorien berättar om:
- Östliga Schismen (1054 eKr) som splittrade kyrkan mellan "katolsk" och "ortodox", den första med Rom som centrum och den andra med Konstantinopel (motsvarande det Romerska Imperiets delning som hade hänt före)
- Reformationen (fr. 1517 eKr, året då Martin Luther spikade fast sina 95 teser i Slottskyrkans dörr i Wittenberg, som en protest mot avlatsbrevs handel) Då blev i sin tur den västliga kyrkan splittrade mellan "protestanter" och "katoliker". Den falska läran som vi talar om här föddes p.g.a. den här splittring.

Nuförtiden talar man i de flesta länder om "Samvetsfrihet" eller "Religionsfrihet". Den är en grundläggande mänsklig rätt som garanterar personerna rättigheten att tro på Gud (eller en falsk "gud" eller "gudar") eller vara ateist. I teologin kallas det för "fri vilja" och det är en mänsklig egenskap som vi fick av Gud själv när Han skapade människan - det var därför Adam och Eva syndade, eftersom dem "valde" att lyda Satan istället för Gud. Men det var inte alls så vid Reformationens födelse. Under medeltida kyrkan det var ingen som förespråkade "religionsfrihet". Några av Martin Luthers föregångare, som Girolamo Savonarola och Jan Hus, dödades p.g.a. deras predikningar och läror, och själva Luther skulle ha dött också utan Fredik III av Sachsens hjälp. Gud skyddade Luther, bevarade sitt liv och tillät honom att starta en ny kyrka, men han blev bannlyst och stämplades som kättare.

Påvedömets förföljelse, som hade stämplat inte bara Luther men de andra reformatorer också som kättare, gjorde att flera av dem identifierade påven med "Antikristus". För att motarbeta den "nya" tron och förstärka deras ledarställning, Roms kyrka startade en manöver som kallas för "Motreformationen". Det är i motreformationens bakgrund att den jesuitiske prästen Luis de Alcázar (1554-1613) utvecklade en interpretation av Daniels profetia som kallas för "Preterismen" - från "preteritum" - och som försökte att hålla påven och den katolska kyrkan fria från alla möjliga kopplingar till apokalyptiska profetior. Och även nuförtiden finns det "preterister", inte bara i den katolska kyrkan. Låt oss jämföra preterismen med de andra falska läror:

IMPERIER  KLASSISK INT.   MACKABEISKA TESEN   PRETERISM

Silver       Medien              Persien och Medien      Persien och Medien

Brons       Persien             Grekland (Alexander)      Grekland

Järn               Grekland       Grekland (Diadokerna)    Rom

Järn+lera       Diadokerna      Diadokernas             Rom (Antikens*)
                                                   Allianser

* Observera att vi specificerar "antikens" Rom, eftersom det kan betyda Republiken, Imperiet eller Västromerska Riket (som vanligen menas med "Romarriket") men också Bysantinska riket, Tysk-romerska riket eller andra versioner av Romarriket som skulle dyka upp igen. Preteristerna försöker visa att fötterna av järn och lera representerar Romarriket före 70 eKr.

Själva idén med "preterismen" är i princip att i antikens Rom, med Jerusalems erövring 70 eKr, fullbordades alla profetior i Daniel och Uppenbarelseboken. Men när vi läser om Roms historia, då ser vi att det hände någonting som har inget att göra med Guds rike. Romarna kvävde ett judiskt uppror, dödade mer än en miljon judar, ödelade Jerusalem och rev ner templet. Många av de judar som inte dog blev slavar och såldes genom Imperiet (den kända "diasporan" hade börjat) Vi vill påminna att den tid var kyrkans födelsetid, och många kristna vår konverterade judar. Då plågades de kristna av katastrofen också.

Hur skulle det vara möjligt att i 70 eKr fullbordades "Jesu återkomst", "de dödas återuppståndelse", "Satan blev fastbunden" och "Guds rike kom", det är något svårt att förklara för preterister. Jag menar, även om någon skulle förklara det till oss, då skulle vi behöva "lära hjärnan att tänka felaktigt" först. Någon tid efter massakern av judarna och deras splittring, började en ca. 200 års period av förföljelse av kristna. De romerska kejsarna bestämde att förinta kristendomen. Preterismen har nuförtiden flera varianter, men alla misslyckas i profetiornas tolkning eftersom de ser Guds rikes ankomst 70 eKr *. Det borde vara en självklarhet för alla med normal tankeförmåga att ett "rike" som förföljde de kristna till döds, korsfäste dem, brann dem på bål och lämnade dem åt vilda djur för att dödas i amfiteatrar, kan inte på något sätt kallas för "Guds riket".

Vilket rike pratar vi om då?

Om vi observerar Daniels profetia i de här verser, det första vi kan se är att han talar om ett "rike". I ett tidigare budskap vid rubriken "Daniel 2:34-35" kan vi läsa att det här riket är ganska ofta profeterat i Gamla Testamentet, och även i det Nya. Överhuvudtaget det kan definieras som ett rike, ett styre som skall omfamna både det civila och det religiösa, och som skall förena hela mänskligheten, med början i Jerusalem när Messias kommer. Profetiorna i GT - speciellt i Daniels och Jesajas böcker - om det här riket som skall "krossa och göra slut på alla dessa andra riken, men självt skall det bestå evinnerligen" och som skall "aldrig förstöras", är bekräftade i NT av vår Herre Jesus Kristus och av aposteln Johannes i Uppenbarelseboken (m.fl.)

Observera att det här riket kommer NÄR MESSIAS KOMMER, nämligen vår Herre Jesus Kristus. I Daniel sju är detta profeterat med detalj. Om Herren tillåter det ska vi självklart kommentera Daniel sju med, men just nu, låt oss bara ta en närmare titt till ett sammandrag om kapitlets påstående om Guds rike:

1- Daniel 7:7, 23 - Det skall uppstå ett 4:e imperium (Rom) som kallas för "det förskräckliga djuret"
2- Daniel 7:8, 24-25 - Från detta "djur" skall komma ett "litet horn" (Antikristus)
3- Daniel 7:9-10, 26 - Gud skall döma både "djuret" och "hornet"
4- Daniel 7:11-12 - Domen till det 4:e djuret skall vara litet annorlunda en de andras
5- Daniel 7:13-14 - Då skall Messias komma inför Fadern och ta emot det eviga riket (efter det att djuret med sitt horn är dömda)
6- Daniel 7:17-18, 27 - De troende skall styra tillsammans med deras Messias

Varför identifierar vi "människosonen" i Daniel 7 med "Messias", vår Herre Jesus Kristus?

Ordet "Messias" kommer från hebreiskan "Mashíakh" som betyder "den smorde"; NT grekiska översätter det som "Khristós". I GT profetiorna syftar det till en speciell arvinge från Davids släktled, som skulle komma för att återställa Israel och för att styra hela jorden i evigheten, genom ett rike där alla skall känna och lyda den ende sanne Gud (då skall rättfärdigheten förbli evinnerligen) Några profeter predikterade om Honom i GT:

1- När skulle han föddas och dö (Daniel 9:25-26)
2- Hans gudomlig egenskap, att vara Guds Son (Jesaja 9:6)
3- Hans födelseort (Mika 5:2)
4- Att han skulle föddas av en jungfru (Jesaja 7:14)
5- Att han skulle vara en herde för Israel (Jesaja 9:6-7; Mika 5:2)
6- Att han skulle vara en herde för hedningarna med (Jesaja 2:2-4; 9:6-7; Psaltaren 2, 72)
7- Att han skulle lida och dö för syndarnas skull (Psaltaren 22, Jesaja 53)
8- Att han skulle återuppstå från de döda (Jesaja 53:10-12)
9- Att det skulle komma en tid av lidande för Israel mellan Messias första ankomst och den andra, som kallas för "hedningarnas tid" (Daniel 12:7; jfr. Lukas 21:24)
10- Att han skulle återkomma när "hedningarnas tid" är slut, för att bringa Guds rike till jorden (Daniel 7)

Observera i profetian nr. 10 vilket rike som skall styra vid hans ankomst (i "de kungarnas dagar" = ""tio kungar" i Daniel 7, Uppenbarelse 17) och som skall falla på ett annat sätt än de andra (Daniel 7:12) Nåväl, det "förskräckliga djuret" betyder Rom. MEN det betyder INTE "den" Rom som man kallar för "Romerska Imperiet" och som föll 476 eKr inför "barbarerna". Om vi tittar noga och jämför profetiorna i Lukas 21:24 och Daniel 12:7, vi ser att dem syftar på en viss tidsperiod som man behöver definiera.

Jerusalems fall, som hände år 70 eKr, profeterades av vår Herre Jesus Kristus i Lukas 21:20-24:

"När ni ser Jerusalem omringat av härar, då skall ni veta att dess ödeläggelse är nära. Då måste de som bor i Judéen fly upp i bergen, de som är inne i staden skall lämna den, och de som är ute på landet får inte gå in i staden. Ty detta är vedergällningens tid, när allt i skriften blir uppfyllt. Ve dem som väntar barn eller ammar i den tiden. Stor nöd skall komma över landet, och vrede skall drabba detta folk. De skall falla för svärdshugg och föras bort som fångar till hednafolken, och Jerusalem skall trampas ner av hedningar, tills hedningarnas tid är förbi"

Herregud! Jag vet inte vad tycker du om detta; men sådana ord gör mig ödmjuk och "gudfruktig" (ett ord som vi verkar ha glömt) inför min Herre och Frälsare. Jag förstår min egen otillräcklighet när jag inser Guds makt och allvetenhet, när Herren Jesus Kristus profeterade i de här verserna om det som judarna skulle erfara i ca. 2000 år. Den hemska massakern, slaveriet undet romarna och diasporan, "vreden som skulle drabba detta folk", finns med i ord som uttalades många sekel före.

Men låt oss nu ta en närmare titt till en viktig detalj i denna profetia som krossar den löjliga "preteristiska" idén. Lukas 21:24 påstår att "Jerusalem skall trampas ner av hedningar, TILLS hedningarnas tid är förbi". Det betyder - om min svenska inte är rostig - att när "hedningarnas tid" kommer till slutet, "är förbi", då skall Jerusalem återkomma till judarna.

Vad är den här perioden, "hedningarnas tid"?

Vi kan säkert påstå att den inte är en period då "hedningar" finns. "Hednignar" är alla personer som inte härstammar från Abraham, Isak och Jakob (d.v.s de är inte judar) Och "hedningar" har funnits på jorden lång före Abraham - från själva början av mänskligheten - och skall finnas på jorden också efter det att Jerusalem är under judiskt styre igen (och inte längre "trampas ner av hedningar")

Men.. kan det vara så att, i de här verserna, "hedningarna" gör någonting speciellt i den här perioden, och då kallas det för "hedningarnas tid"? Observera en annan viktig detalj i Daniel 12:7, som profeterar om samma ämnet:

"Och jag hörde på mannen som var klädd i linnekläder, och som stod ovanför flodens vatten, och han lyfte sin högra hand och sin vänstra hand upp mot himmelen och svor vid honom som lever evinnerligen att efter en tid, och tider, och en halv tid, och när det heliga folkets makt hade blivit krossad i grund, då skulle allt detta bli fullbordat"

Profeten har fått en uppenbarelse om tidsintervallet för "nöden vars like inte har funnits" och som nämnas i Daniel 12:1; den är 3 1/2 år, som vi skall få se. Han hör också att händelserna som profeteras i denna sammanhang skall inträffa "när det heliga folkets makt blir krossad i grund". Denna frasen är översättningen av hebreiskan "u keshalót napéts yad am kódesh", som kan betyda också "när de slutar med att krossa det heliga folkets makt", med betydelsen "när Israel är inte längre under förföljelse och får tillbaka sitt land och Jerusalem".

Hebreiska "napéts" är en form i "infinitivus constructus" av "nafáts" (att sprida, skingra, ha sönder, förstöra) Infinitiv constructus (motsvarande svenskans infinitiv "att krossa") används ofta som ett slags substantiv (faktumet eller resultatet, att hålla på med att förstöra eller förstörelsen själv) vilket innebär att frasen betyder "när den heliga folkets makts förstörelse kommer till slutet".

Observera noga att "den heliga folkets makts förstörelse" motsvarar att "falla för svärdshugg och föras bort som fångar till hednafolken" medan "Jerusalem trampas ner av hedningar". "Nöden vars like inte har funnits" i Daniels profetian kallas för "lidandet vars like inte har funnits" i Herrens profetia som man läser den i Matteus 24:21, och "den heliga folkets förstörelse" kallas för "hedningarnas tid" i Lukas 21:24. Båda Daniel och Herren Jesus profeterar att denna "stora lidandet" skall komma efter "hedningarnas tid".

Daniel profeterade om den här perioden också i Daniel 9:26-27, och nämnde några händelser i perioden:

"Men efter de sextiotvå veckorna skall en som är smord förgöras, utan att någon efterträder honom. Och staden och helgedomen skall en anryckande furstes folk förstöra, men själv skall denne få sitt slut i störtfloden. Och intill slutet skall strid råda – förödelse är oåterkalleligt beslutad. Och han skall med många sluta ett starkt förbund för en vecka, och för en halv vecka skall genom honom slaktoffer och spisoffer vara avskaffade, och på styggelsens vinge skall förödaren komma. Detta skall fortgå, till dess att förstöring och oåterkalleligt beslutad straffdom utgjuter sig över förödaren"

I denna profetian ser vi:

"veckor" = "veckor" av år (7 år)
"en som är smord" = Messias (Jesus Kristus)
"en furstes folk" = Rom
"Han" ("fursten") = Antikristus
"staden och helgedomen" = Jerusalem och templet

Denna period som nämns (62 veckor) tillsammans med andra 7 "veckor" (totalt 69) är tidsintervallen mellan judarnas återkomst från Babylonien till Jerusalem, och Jesu Kristi födelse. Daniel profeterade när skulle Messias bli född, med matematiskt precision. "EFTER" den här perioden (69 "veckor") skulle Messias dö, "en furstes folk" skulle förstöra "staden och helgedomen" (Jerusalem och templet förstördes av romarna, medan staden "trampades ner av hedningar" - kom ihåg att romarna var "hedningar") och "strid skulle råda" (detta krig var en del av en längre konflikt mellan judar och romare) Observera noga att "fursten" från folket som skulle förstöra Jerusalem är en romare (från ett av de imperierna som kallas för "Rom") och han skall "sluta ett förbund" för "en vecka" (7 år, som har fått namnet "Daniels vecka 70") men han skall förråda Israel eftersom "för en halv vecka skall genom honom slaktoffer och spisoffer vara avskaffade" (han skall förbjuda den judiska ritualen, som skall vara tillåten bara en halv "vecka" i Jerusalems tempel, som är i judarnas händer) Låt oss passa på för att komma ihåg att den judiska ritualen är inte återställd, och där templet skulle ligga finns det en moské.

Daniel 9:26-27 innebär att mellan denna "vecka 70" (när Antikristus styr, den "stora lidandet" är på gång och Guds dom plågar jorden) och "veckan 69" (den sista innan Messias födelse) finns det en tidsintervall. Då föddes Messias, levde i Israel, predikade, profeterade, dog och återuppstod. Rom belägrade Jerusalem, erövrade staden, förstörde den och ödelade Israel. Då händer allt detta i samma perioden som kallas för "...när den heliga folkets makts förstörelse kommer till slutet" (i Daniel 12, med andra ord) och "hedningarnas tid" i Lukas 21.

MEN... DÅ är det omöjligt att kalla de "fötter av järn blandad med lera" som det romerska imperiet före 70 eKr! Rom måste kallas "ben av järn" tills dess fall i 476 eKr, eftersom t.o.m. dess splittring mellan Väst och Öst var ett beslut av kejsaren, inte ett krig eller gräl. Bysans föll i sin tur inför de muslimska turkarna. Det Tysk-romerska riket slutade med att den siste kejsaren abdikerade 1806 eKr inför Napoleon Bonaparte. Vi behöver ingen vidare forskning för att veta att de döda har inte återuppstått 476, 1453 eller 1806, och varken Herren Jesus Kristus har återvänt, eller Tusenårsriket börjat heller.

Den där "Rom" som fötterna representerar har inte visat sig fortfarande, men dess uppbyggnad är på gång. Imperiet håller bara på att "helas" av det "dödliga såret" i Uppenbarelse 13:3. I det här profetiska kapitlets början, Johannes såg det "fjärde djuret" av Daniel sju, men under en annan ljus och i en annan tid. Profetian om det "dödliga såret" har blivit delvis fullbordat i 476, 1453 och 1806 eKr. Men Rom sista återställning, när "det dödliga såret hade läkts", det väntar vi på.

Tillbaka med Daniel 2:44-45, himmelens Gud har inte ännu upprättat riket som representerades av "stenen som blev lösriven av berget". Men vi väntar för Jesu Kristi återkomst!. Han skall besegra Antikristus och upprätta Guds Rike, där Guds vilja skall "ske på jorden, som det sker i himmelen" och där vi skall befrias från Satans ingripande (han skall vara fastbunden för tusen år, och sedan skall han kastas i helvetet. Det kan du läsa i Uppenbarelseboken) Bara när Herren Jesus återkommer skall de döda återuppstå (som man läser i Daniel 12, 1 Korinthierbrevet 15, 1 Thessalonikerbrevet 4 och Uppenbarelse 20)

Om du har inte tagit emot Jesus Kristus som Herre och Frälsare, det är möjligt fortfarande! Allt du behöver är att knäböja inför Honom, bekänna dina synder, be Honom för förlåtelse och ta emot Honom som Herren i ditt liv, och som din själs Frälsare.

Må Herren välsigna dig. I Jesu Kristi kärlek, din broder

Israel Leonard

PS Jesus kommer snart!

NOT om "Preterismen"

Det finns olika "preterister". (vi lånar namnen från engelska) "Partial preterists" tror att Herren skall komma och att återuppståndelsen skall ske. "Full preterists" tror att allting - med Herrens återkomst och de dödas återuppståndelse - är redan fullbordat. Jag måste väl vara desinformerad, eftersom jag har aldrig hört det på TV eller radio, och inte heller läst om detta i tidningar eller historieböcker (jag tror att någon skulle ha noterat en så stor händelse och informerat oss andra, eller?) Någon har sagt att "preterister" kanske ber, "ditt rike har kommit"; "din vilja har skett på jorden som på himmelen"; "du har tagit bort det onda ifrån oss". Några misstag i preterist läran:

1) De identifierar "fötterna" med Rom före 70 eKr (föregående budskapet föklarar varför är det fel)

2) De söker stöd i några ord som profetiorna innehåller ("snart", "innan detta släkte förgår", osv) Om vi läser 2:a Petrusbrevet 3:8 skall vi förstå att, angående samma ämne, aposteln gjorde en stor skillnad mellan det som "tid" betyder för Gud och det som "tid" betyder för oss. En historisk händelse som skall ske nästa månad skulle betraktas som "snart" för oss, men i Guds tideräkning för vi vänta 30 000 år (då är 30 "Guds dagar" inte alls "snart" för oss)

3) De identifierar "Guds Rike" bara med det andliga sådant, även några förnekar att det skall bli något evigt rike. Vi kan väl lägga märke till att pga många skäl, kyrkan har aldrig fullbordat de bibliska profetior om "Guds Rike", och den skall aldrig fullborda dem, om vi läser profetiorna om detta rike och profetiorna om kyrkan. Dessutom, i "Guds rike" ingen skall tala om "religionsfrihet" eller "demokrati" eller sådant. Alla skall känna och följa den ende Gud, och Messias skall var världens konung. Självklart vi har inte sett detta fortfarande.

4) De identifierar "djuret" med kejsaren Nero, genom att försöka tolka hans namn på hebreiska till "666" numret. Men denna procedur ger 616 bara. Dessutom, Nero levde och dog innan det att Johannes skrev Uppenbarelseboken (aposteln skulle knappast ha profeterat om Jesus Kristus i sin återkomst, för att besegra "Nero" och börja sedan Tusenårsriket - vilket "rike"?)

5) Andra identifierar "djuret" med Domitianus, en annan romersk kejsare, som de tror att vara "djuret vilkets dödligt sår var helat" - då är Nero det "dödliga såret". Men de stora förföljelser som de kristna upplevde var inte under Nero eller Domitianus, utan under de kejsarna som skulle styra under 100- och 200-talet, och som försökte utrota kristendomen. Dessutom, Domitianus är inte den "8:e kung" varken från Augustus eller från Nero. Preteristerna manipulerar historiska fakta så att de skall passa till deras lära.

6) De identifierar Jesu Kristi återkomst med Jerusalems fall 70 eKr (föregående budskapet förklarar varför är det fel)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar