Danielsboken 2:12-13

Tycker du att du är en sjyst människa? Läs följande verser:

Daniel 2:12-13

"Då blev kungen vred och mycket förtörnad och befallde att man skulle förgöra alla de visa i Babel. När alltså påbudet om detta hade blivit utfärdat och man skulle döda de visa, sökte man också efter Daniel och hans medbröder för att döda dem"


Om du jämförde med Interlinear har du konstaterad att den svenska översättningen är mycket bra. Då vill vi gå direkt till ett par detaljer om kungens begrepp om "rättvisa":

1) De "visa" i Babel, alla som förmodligen hade alltid tjänat honom, men nu erkände sin inkompetens, skulle dödas som om de vore landets förrädare - i stället för att straffa dem eller sparka de från sina ämbete pga oskicklighet. Orsaken: kungen hade blivit "vred och förtörnad". Glöm inte, för att vi tar vreden sedan.  

2) En annan handling som visar hur "sjyst" Nebukadnessar var är att söka Daniel och sina vänner för att döda dem med. Inte ens visste dem vad var det som hade hänt, eftersom de hade inte kallats i början från sin "treårs kurs" för att uttyda drömmen till kungen (de var inte bland "Babels visa" fortfarande). 

Aposteln Jakob skriver i sitt brev (1:19-20) "Varje människa skall vara snar att höra, sen att tala, sen till vrede, ty en människas vrede åstadkommer inte det som är rättfärdigt inför Gud". Vreden är en bland flera orsaker till att vi gör felaktiga - syndiga - beslut, som vi får ångra sedan. Vreden gör oss upproriska mot Gud. Vi läser också i Efesierbrevet 2:1-3 att aposteln Paulus skriver, "Ni var döda genom era överträdelser och synder den gång ni levde i dem på denna tidens och världens vis och lät er ledas av fursten över luftens rike, över den andemakt som nu är verksam i olydnadens människor. Sådana var vi alla en gång, då vi följde våra mänskliga begär och handlade som kroppen och våra egna tankar ville, och av födseln var vi vredens barn, vi som de andra". Låt oss ta en närmare titt till "vredens barn" och "olydnadens människor" - i grekiskan, "olydnadens söner". 

I Skriften kallas Gud son "Vår Fader", "härlighetens Fader" och "barmhärtighetens Fader". Abraham är kallad "far till alla som tror" och "far till de omskurna". Men syndarna kallas för "djävulens barn" och Satan sjäv, "lögnens fader". I biblisk hebreiska - och sin grekiska motsvarigheten - ordet "fader" använts ofta på ett bildligt sätt, och då menar man källan till något. På samma sätt som en biologisk fader förökar sig genom sina barn, en andlig sådan avlar ett annat slags "barn", nämligen "andliga", de som följer deras lära eller deras exempel. Därför kallas för "djävulens barn" de som inte lyder Guds budord (att döda, stjäla, begå äktenskapsbrott osv gör en till "olydnadens barn") eller de som handlar efter sitt köttsliga natur pga sina känslor (som vrede t. ex., "vredens barn") för att de följer Satans exempel.

Det menar inte på något sätt att vi skall hamna i helvetet pga våra känslor. Den välkända predikaren Joyce Meyer har skrivit en underbar bok: "Living Beyond Your Feelings: Controlling Emotions So They Don't Control You" som vi rekommenderar gärna. Den är ett mycket bra exempel av vishet. Att vara kristen ska inte ta ifrån oss våra känslor - som vrede eller förargelse - men det lär oss hantera det. Att bli arg är inte synd; men att handla på ett orättvist sätt pga vreden är det. 

Hur kan vi hantera vrede? Det är ingen vanlig, mänsklig syssla. Vreden är som virusen som genomgår mutationer för att bli resistenta mot medicinerna. När vi låtsas att "det är helt OK" och förtrycker vreden, då återkommer den på något sätt som bitterhet, gnällighet ellet hämndlystenhet (bland andra former av maskerad vrede). Dessutom är det omöjligt att frysa hjärtat så att vi känner inget. Det finns inget löfte i Bibeln om att "Gud skall ta bort dina känslor och emotioner". Herren Jesus blev irriterad (Markus 3:1-5, Johannes 2:13-17) liksom profeterna (2 Mos 32:15-20, Jeremia 6:10-11, Jona 4:1, 9) och apostlarna (Apg 17:16; 2 Korinthierbrevet 11:29). Men de syndade inte pga det. 

En av de pastorer som har lett mig i Herren och vilka underbara utläggningar jag kommer alltid ihåg är Alfonso Ambrossi, som började vår församling i Sollentuna. I en bibelstudie, som jag glömmer aldrig, jämförde han gärningarna som vi uppför på jorden som frukterna av ett trä som har sina rötter i himmelen. Det är inte till nytta - lärde han - att bara ta bort frukterna, eftersom träet skall bringa fram nya. Låt oss jämföra med Efesierbrevet och "vredens barn". Så länge roten finns kvar i jorden, syndiga frukter skall frambringas. Är det möjligt att på något sätt rycka upp roten?

Första steget är att identifiera "roten". Min "rot" var okunskap. Jag kände inte Gud och Hans vägar, för jag var en ateist. Att leva utan Gud och omedveten av det andliga gör oss att fokusera på det vi ser, utan någon tanke på "rötterna" (orsakerna). Men när vi vet vilken är "roten" och hur är det att Satan brukar den, då kan vi be Guds ande om hjälp, så att vi blir fria från dess påverkan. För mig har varit bön det bästa av redskapen. "Be ständigt", lyder Herrens Ord, och det är inte för intet. När vi ber för syndarna, i stället för att döma dem, Gud använder våra böner för att riva ned alla spärrar av hat som djävulen vill sätta mellan dem och oss. Och när vi hutar åt en oren ande som verkar i "vredens barn" (eller "Xs barn"; fyll med vilken som helst synd) då befriar vi en själ från Satans förtryck. Gud avskyr synden, men Han älskar syndarna och Han vill rädda dem. 

Om du har inte tagit emot Jesus Kristus som din Herre och Frälsare, vänta inte längre! Han älskar dig och Han vill att du skall vara fri från vredens påverkan (eller vilka som helst känslor som leder dig till synden) eftersom "Syndens lön är döden" (Rom 6:23). Om du har tagit emot Herren men du är fortfarande bunden av någon känsla som du inte har under kontroll, BE. Den Heliga Ande använder bön på ett övernaturligt sätt för att förändra ditt liv, eftersom "Guds gåva är evigt liv i Kristus Jesus, vår Herre" (Rom 6:23) Be från Herren att Han uppenbarar till dig vilka är de "rötter" från vilka din synd får föda, och hur kan du bli fri från dem. 

Må Herren välsigna dig. I Jesu Kristi kärlek, din broder

Israel Leonard

PS Jesus kommer snart! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar