Danielsboken 2:1-2

Har du några obesvarade andliga frågor? Var söker du svar? I ockultismen? I vetenskapen? Eller i Gud? Läs följande:

Daniel 2:1-2

"I sitt andra regeringsår hade Nebukadnessar drömmar av vilka han blev orolig till sinnes, och sömnen vek bort ifrån honom. Då lät kungen tillkalla sina spåmän, besvärjare, trollkarlar och kaldéer, för att de skulle tala om för kungen vad han hade drömt, och de kom och trädde fram för kungen". 

AUDIO (free download)

https://skydrive.live.com/?cid=6AEEA1E6DEAAA777&id=6AEEA1E6DEAAA777%21202#cid=6AEEA1E6DEAAA777&id=6AEEA1E6DEAAA777%21202

INTERLINEAR




Om du jämförde med hebreiskan i Interlinear Bible har du möjligen lagt märke till flera skillnader, särskilt angående kungens "rådgivare" (se också noten vid slutet):

1) "spåmän" kommer från hebreiska "khartóm" som syftar till en trollkarl (typ "Merlin" i kung Arthurs saga, eller schamanerna i naturfolken) Överhuvudtaget, de sysslar med häxeri. 

2) "besvärjare" kommer från hebreiskan "asháf" som beskriver stjärntydarna (en mycket vanligt "yrke" mellan de "visa" i Babel). Det var så omfattande i Babel att "kaldéer" blev synonym med "stjärntydare". Egentligen var de astronomer också, eftersom vetenskap och ockultism var en och samma sak. Men, snälla, blanda dem inte nu!  Astronomi har gjort det möjligt för människan att gå på månen (som skulle aldrig varit möjligt utan att veta jordens och månens omloppsbanor och en hel del annat "vetenskaplig" information) men astrologi påstår att vårt "öde" är förutbestämt av himlakropparnas rörelse (det är en djävulsk lögn som driver oss borta från Gud)

3) "trollkarlar" kommer från hebreiskan "kasháf" och syftar till "besvärjarna" (de som uttalar sina trollkonster)

4) I Daniel 2:27 ser man också "stjärntydare", men där är ordet "gezár", som syftar till alla slags "spåmän" ocn inte bara på stjärntydarna. 

Att fastställa grundliga begrepp är viktigt. Det pågår ett slags strid mellan "religion" och "vetenskap" som har aldrig gynnat dem, och som Satan har använt mycket flitigt för att vilseleda människor så att de inte skall finna vägen till sanningen. 

Frågårna som vi har börjat med syftar till "Gud" som Skaparen. "Skaparen" gjorde himmelen och jord (den så kallade universum) och fastställde "naturliga lagar" som kontrollerar dem. Den här definitionen skulle passa nästan alla människor, både troende eller icke-troende. Men när det gäller "vetenskap" och "ockultism", då det är inte samma sak. 

Nuförtiden har man dragit en ganska klar gräns mellan vetenskap och ockultism. Men detta gynnar inte två grupper av personer som inte vill vara Guds vänner. De som sysslar med ockultism vill gärna kalla sitt för "vetenskap" - vare det astrologi, spiritism, e.d. - och även använder "vetenskapliga" termer, så att deras "lära" ser mer respektabel ut. Och den andra gruppen är ateisterna - särskilt "vetenskapliga" ateister - som har beslutat att Gud inte finns, och att "pröva" det genom "vetenskapliga" påstående. De lär att det är veteskapen som kan svara på alla våra frågor. Men när man tänker så, "vetenskapen" är inte längre en "vetenskap" utan en "ideologi". När man säger "vetenskap" menar man ett slags kunskap om universum och naturliga lagar som man kan bekanta sig med genom iakttagelse och experimenterande. Men "ideologi" syftar till ett set av principer som inte kommer från "vetenskaplig aktivitet" utan från människors vilja. Ateismen är en ideologi - och inte alls en "vetenskap" - som leder människorna borta från Gud. Den här förvrängd användning av "vetenskap" och "vetenskaplig kunskap" är orsaken att många "religiösa" personer vill inte höra om vetenskapen, och orsaken till att klyftan mellan "Guds uppenbarelse" och "vetenskaplig kunskap" blir bara större och större (en klyfta som inte ens skulle finnas). Den gamla hederliga "vetenskaplig kunskap" är en produkt av människans förmåga och intelligens - som Gud gav oss - och är sann, så mycket som Guds uppenbarelse. Att Gud har sänt Hans Son Jesus Kristus för att frälsa oss är så sant som det är att vattnet kokas vid 100 Celsius och blir ånga. I själva verket, några "vetenskapliga" discipliner som inte är "religiösa", brukas för att utforska och fastställa bibliska påstående, bl.a. arkeologi och språklära. 

Tillbaka i Babel ser vi en mycket nervös och orolig kung Nebukadnessar, som inte ens kunde sova p.g.a. hans dröm. Kanske låter det konstigt i våra moderna öron, eftersom från Freuds tider, det "psykiska" har blivit nästan 100% "vetenskapligt" - och det inkluderar drömmarna. Men i antiken var det inte alls så. Drömmarna var en mycket allvarlig sak för dem, och de flesta trodde att de var övernaturliga uppenbarelser. Om vi jämför båda synpunkter då ser vi att de är ganska extrema, och att vi kan göra uppenbara misstag angående "det andliga" mot "det vetenskapliga". I Bibeln och nuförtiden också har Gud använt drömmarna för att uppenbara Sig själv till människorna många gånger, och just kungens dröms uttydning är en av de största profetior i alla tider, som visar historien av olika världsvälde tills tidens slut. MEN inte ALLA drömmar är "Guds uppenbarelser". Gud uppenbarar sig genom drömmar, som han gör det genom skrifterna, änglarna eller profeterna. Men inte genom ALLA skrifter, ALLA änglar eller ALLA profeter. Det finns antibibliska skrifter, demoner som är utklädda som goda änglar, och falska profeter som uttalar lögn men påstår att de talar Guds Ord. Det finns också drömmar som används av Gud för att unppenbara sig, och mardrömmar som skall inte oroa oss som tror på en himmelske Fader som vaktar över oss. Till exempel, om du har drömt flera gånger att du dör - på olika sätt - då kan du konstatera att det kan inte vara sant, eftersom vi ska alla dö - fysiskt - EN gång på ETT sätt. 

I alla fall, möjligheten kvarstår. Våra drömmar kan göra ett starkt intryck i oss, och "orsaka sömnen att vika bort från oss", som det hände med Nebukadnessar. Min personlig erfarenhet om ämnet är inte alls en stor sådan, eftersom jag drömmer sällan eller nästan aldrig (vanligen sover jag som en stock). Men visioner har jag sett i flera bönestunder - som jag brukar jämföra med det som Skriften lär - och om Herren tillåter det skall jag berätta om dem någon annan gång. "Drömmar" och "syner" kommer ofta tillsammans i Ordet, som Guds redskap för att uppenbara Sig, och de syftar båda till mentala bilder som kan dyka upp i oss, både sovande eller i något slags hänförelse.  

Om ditt svar till frågorna i början är "Gud", då skall du fyllas av glädje med Daniel kapitel 2 - som jag blir - eftersom har ser man hur vår himmelske Fader vet allting som var, och som är, och som skall ske. Vi konstaterar en gång till att den här världen, så ofullkomlig och fylld av laster, synd och ondska skall sluta när Guds Rike kommer - och det är ett evigt rike. 

Om du har varit en ateist hittills, som inte har betraktat Jesus Kristus och Bibeln som heliga, sanna, himmelska och verkliga; eller om du tror på det andliga och övernaturliga men har sökt dina svar hittills i ockultismen, låt mig berätta detta för dig: Gud älskar dig! Han vill befria dig från en evig död (som inte är en förintelse, som många tror, utan evig plåga i helvetet) För att frälsa oss från helvetets pina och leda oss till evigt liv, Gud sände hans Son Jesus Kristus som dog på korset, p.g.a. våra synder. Ta emot Jesus som Herre och Frälsare! Bekänn dina synder till Honom, och ta emot förlåtelse! Det spelar ingen roll hur länge har du levt utan Gud, eller hur många spåmän, stjärntydare, spågummor eller klärvoajanter - eller andra dylika - har du rådfrågat hittills. Gud har lovat att Han skall förlåta dina synder! Han sviker aldrig sitt Ord! Möt Jesus och bli frälst!

Må Herren välsigna dig. I Jesu Kristi kärlek, din broder

Israel Leonard

PS. Jesus kommer snart!

NOT: Sataniska "yrke". Vad har Bibeln att säga om dem?:

I Daniel 2 har vi läst om trollkarlar, besvärjare och spåmän (från hebreiskan "khartóm", "kasháf" och "gezár") De här tre ord är ganska likadana och det är darför man ser skillnader i olika Bibelöversättningar (det är mölligt att välja mellan olika svenska motsvarigheter till orden från original hebreiskan). De här tre syftar till personer som påstår att ha "övernaturlig kunskap" och har gjort ett "yrke" av at spå. Deras kunskap och deras "uppenbarelse" är sataniska, som Ordet visar, och de var fördömda i Moses lag (5 Mos 18:10-11 *) som föreskrev dödstraff för de som sysslade med det (2 Mos 22:8; 3 Mos 20:27) och även för de som rådfrågade sådana (3 Mos 20:6) I samma grupp var de som tillbad andra "gudar" - till exempel, de som offrade barn till Molok, se 3 Mos 20:1-5. Kungen Saul själv, den förste kungliga ledare i Israel, blev förkastad av Gud och ersatt med kung David. Skriften påstår att en av sina synder som orsakade detta var just att rådfråga en "ande" - nämligen en spiritist, "andebesvärjerska" - i stället för Gud (1 Sam 28:7; 1 Krön 10:13-14)

I Nya Testamentet konfronterade också de kristna flera trollkarlar och spåmän. Apostlagärningarna 8:9-21; 13:4-12 och 16:16-18 berättar olika historier om sådana fall. Det första visar trollkarlen Simon, som blev tillrättavisad av Petrus eftersom han vilje "köpa" den Heliga Andes kraft; den andra, Elymas, som störde Paulus när han evangeliserade en romersk ämbetsman (och som blev blind genom Paulus profetia) Det tredje stycket visar en slavflicka som hade "spådomsande" och befriades av Paulus. Alla exempel visar att spådom, häxeri och alla andra former av ockultism var så avskyvärda för Gud i NT som de hade varit i GT. Observera "spådomsande" (att vara besatt att en demon som ger en förmågan) ett ord som visar att alla som sysslar med detta är Satans tjänare. Övernaturliga förmågor för att verka någonting i det andliga kommer antingen från Gud eller Satan (de är inte "inbyggda" i människorna på ett naturligt sätt) Men Satans "tjänare" stör Guds plan. De vill leda oss till helvetet, medan Gud vill leda oss till frälsningen. 

Ett annat slag spåmän i Daniel kapitel 2 är stjärntydarna eller "kaldéer". De är uteslutna också i Herrens Ord (Dn 2:27) som visar att deras "kunskap" kommer inte från Gud. 

_________________________________________________________________
* Det här stycket är ett mycket viktigt sådant, som visar förbudet av alla former av ockultism i Israel (5 Mos 18:10-11): "Hos dig må inte finnas någon som låter sin son eller dotter gå genom eld eller som befattar sig med trolldom eller teckentydning eller svartkonst eller häxeri, ingen som sysslar med besvärjelsekonster, ingen som frågar andar eller som är en spåman eller som söker råd hos de döda". 

1) I början av vers 10 läser vi om sådana som "låter sin son eller dotter gå genom eld", ett uttryck som syftar till Molokskulten (3 Mos 18:21) Den här "kulten" av en kananeisk "gud" innebar att man skulle offra bebisar i elden, medan "prästerna" gjorde en högljudd buller som dämpade deras jämmer. Sådana barbariska seder var orsaken till att Gud förkastade de där folken och beslutade deras utrotning för att ge deras land till Israel (5 Mos 9:4) Det är också förbjudet för:

2) Spiritisterna (medium, som "frågar andar" eller som "söker råd hos de döda"; från hebreiskan "soél ob" och "dorés el hametím")  

3) Olika sorters besvärjare, trollkarlar eller spåmän:

- heb. "qosém qesamím", "som befattar sig med trolldom"

- heb "meonemín", "som befattar sig med teckentydning" (bokstavligen, "som läser molnen"; Hesekiel 21:21 visar andra slags järtecken som de brukade) 

- heb "nakhásh"  "som befattar sig med svartkonst" (spåmän)

- heb "kasháf" "som befattar sig med häxeri" (trollkarlar)

- heb "khobér kháber" "som sysslar med besvärjelsekonster" 
(bokstavligen, "som uttalar magiska ord")

- heb "yideoní" "spåmän" i B82; det heb. ordet menar "andebesvärjare"





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar