Danielsboken 2:36-38

Vad betyder "Babylonien" för dig? Vad tycker du om de bibliska profetiorna? Se den profetiska uttydningen av Daniel:

Daniel 2:36-38

"Detta var drömmen, och vi vill nu säga kungen uttydningen: Du, o kung, kungarnas kung, åt vilken himmelens Gud har gett rike, väldighet, makt och ära, och i vilkens hand han har gett människors barn och djuren på marken och fåglarna under himmelen, varhelst varelser bor, och som han har satt till herre över allesammans, du är det gyllene huvudet"



Om du har jämfört med Interlinear Bibles Arameiska/Engelska då kan du konstatera att B82s översättare har gjort ett mycket bra jobb. "Kungarnas kung" används i Bibeln för att tala om babyloniska eller persiska kungar (i NT är en titel till vår Herre Jesus Kristus) Det motsvarar bland österländskar vår europeiska "kejsare", som från det romerska väldets tid beskriver en kung som styr över andra nationer med sina egna kungar, som blir kejsarens vasaller)

I Daniels uttydning kan vi se att profeten noterar tre gånger att kungens makt kommer från Gud. När han säger till Nebukadnessar, "dur är det gyllene huvudet", han talar inte om själva personen, utan om ämbetet eller positionen som Gud har givit honom. I Daniels parallella visionen i kapitel sju, det gyllene huvudet motsvarar ett "lejon med örns vingar" (vi vet genom arkeologiska fynd att i gamla Babylonien lejonet symboliserade kunglighet, och det var också symbolen för Istar, en babylonisk gudinna) Men... Guds rike kom inte efter Nebukadnessars fjärde efterträdare! Är det kungen själv vi talar om här, eller något annat?

I Daniel 7:17 används också ordet "kung" men meningen är "rike" faktiskt, när vi jämför med det sista djuret i Daniel 7:23-24, där "kungen" är ett "rike" från vilket kommer olika "kungar" i den bokstavliga bemärkelsen. Då måste profetens uttryck, "du är..." mena "Babylonien är..." det gyllene huvudet. Men... vilken Babylonien?

Om man går tillbaka till budskapet vid Daniel 2:31-33 i sajten, där talade vi om varför kallas Babylonien som "gyllene huvud" (det var den första "mänskliga regeringen" som blev en stat) En titt till Mesopotamiens historia, som man känner den genom arkeologin, visar oss de olika folkslag som formade Babylonien (genom de kungliga dynastierna) Observera att många datum är "cirka":

1) Ca. 6700-2334 fKr - Sumererna (Hamitiska folk som talade sumeriska, ett icke semitiskt icke indoeuropeiskt språk, som skrevs med kilskriften) Flera städer (Lagas, Ur, Uruk o.s.v) var Sumers huvudstäder - regeringssäte - och därför talas om "Urs dynastin", "Lagas' dynastin" osv.

2) 2334-2154 fKr - Det akkadiska imperiet (de talade akkadiska, ett semitiskt språk som blev blandat med sumeriskan för att bli det gamla babyloniska språket, och tillämpade kilskriften) Akkadiska blev helt dominerande i regionen, som officiellt språk (även när det var inte det enda) och man tror att det är Abrahams språk. Patriarken lämnade den Kaldeiska Ur vid denna tid. Den förste akkadiske kungen var Sargon den Store (2334-2279 fKr) som några har identifierad med 1:a Mosebokens Nimrod i kapitel 10 (men Nimrod var hamit och akkadierna var semiter) Några folk, bland de som var med i Mesopotamien från tidernas början, var hamiter (amoréerna, hetiterna, horéerna och andra) Imperiets huvudstad var Akkad, i Mesopotamien.

3) Olika folkslag:
2154-2112 BC - Gutierna
2112-2004 BC - Ur III's dynastin (den "Sumeriska Renässansen")
2004-1792 BC - Amoréerna (rivalitet mellan Isin och Larsa)
1792-1595 BC - Gamla Babylonien. Med kungen Hammurabi (1792-1750 fKr) blev Babylon rikets huvudstad, och tillämpades en av de äldsta lagsamlingar, Hammurabis lagar.
1595-1150 BC - Kassiterna
1150-1025 BC - Isin II. Med Nebukadnessar I (1125-1103 fKr, inte den från Bibeln) blev Babylon huvudstad igen.
1025-725 BC  - En period av osäkerhet; olika folkslag kämpade för ledarställningen (Sjölandsdynastin, elamiterna, araméerna m.fl.) I den här perioden blev arameiskan lika vanligt som akkadiska; det första skrevs i papyrus eller pergament, med ett alfabet som liknar det hebreiska, och det andra i lertavlor, med kilskrift.

4) 725-625 fKr - Assyrierna. Med denna stormakt blev arameiskan fastställt som det officiella språket, och ersatt akkadiska som vardagsspråk. Redan i Tiglat-Pileser IIIs tider (745-727 fKr) hade Assyrien fått något slags kontroll över Babylonien, med syfte på att de skulle hålla ordningen på landet. Tiglat Pilesers son, Salmanassar V (726-722 fKr) blev den förste assyriske kung som styrde båda länder. Assyrien kontrollerade hela Mesopotamien tills den kaldeiska dynastins ankomst, som förändrade situationen helt genom att erövra Assyrien (Nineve, Assyriens huvudstad, föll 612 fKr, besegrad av en koalition mellan kaldéer, skyter och meder)

5) 625-539 fKr - Kaldéerna (den Nya Babylonien, med språk: arameiska) Den här var Babyloniens sista dynastin, innan imperiets slut. Nabopolassar (625-605 fKr) var den förste kaldeiske kung av Babylonien, som besegrade assyrierna med hjälp av den mediske kungen Kyaxares och andra. Kyaxares' barnbarn Amytis blev Babyloniens drottning genom att gifta sig med Nebukadnessar II (den som nämnas i Bibeln som Babyloniens kung i Danielsboken, som regerade 605-562 fKr och som var Nabopolassars son) Dynastins siste kung var inte av kaldeisk ursprung. Han hette Nabonidus (556-539 fKr) och förmodligen gifte sig med Nitokris, Nebukadnessars dotter. Nabonidus var Belsassars fader (den babyloniske kung som Daniel fem handlar om) Både Belsassar och hans fader föll inför perserna, 539 fKr. Perserrikets erövringar gjorde slut på Babylonien. Mesopotamien skulle vara under olika världsmakters kontroll, d.v.s. perserna, grekerna, parterna, araberna, mongolerna, ottomanska turkar och britterna, tills 1932 när landet blev ett land igen, som kallades Irak.

Observera alla imperier som kom efter det "gyllene huvudet". De är faktiskt mer än fyra, och dessutom kan man påstå att Guds rike, som representeras av "stenen", har inte kommit ännu. Hur kan vi veta vilka är världsmakterna som representeras av bildstoden på kungens dröm, och av djuren i profetens syn på kapitel sju?`Det finns många som har tolkat den här profetian, men alla har inte gjort det korrekt. Självklart, om man säger att en världsmakt är - t. ex. - gamla "Egypten", då betyder det att den "inte är" Turkiet eller Mongoliet.

För att börja med, vi kan se att själva texten från Skrifterna identifierar det gyllene huvudet med Babylonien (säkerligen det gamla imperiet före 539 fKr, eftersom från detta år blev Mesopotamien inte en självständig nation tills 1932, och nu heter den inte "Babylonien" utan "Irak") I Bibeln, i de flesta tillfälle där man läser "Babylonien", då är det detta gamla imperium som menas. Det finns självklart andra meningar till namnet, men i de här verser är gamla Babylonien som menas, imperiet som föll 539 fKr.

Om du vill få profetiska uppenbarelser då är det väldigt viktigt att läsa Bibeln. Och inte bara läsa den, utan att tolka den med den Helige Andens hjälp. Det finns många sätt att tolka en text, men alla är inte "profetiska" eller sanna. Om man läser Daniel 7:17-18; 8:20-22; Uppenbarelseboken 1:20; 17:12-18 m. fl. då ska vi se att synerna och bilderna i profetiorna menar historiska, verkliga händelser. Både de judarnas och de kristnas tro baseras på att Bibeln är historisk, inte en myt eller en saga. Förutsägande profetior uppenbarar den framtida "historien", händelserna som skall inträffa på ett visst sätt och inte på andra.

"Babylonien" blev en symbol av "fångenskap" får judarna, som Egypten hade varit (se Jeremia 16:14-15, Psaltaren 137) och pga detta de kristna, under romarnas förföljelse från början, använde detta namn för att mena "Rom" (1:a Petrusbrevet 5:13) Det är därför Johannes talar i Uppenbarelseboken om en annan "Babylonien" ("Babylon", Babyloniens huvudstad, som Rom, det romerska imperiets huvudstad) Denna "Babylon" menar ett återuppbyggt imperium, "Rom" i de sista tiderna (Upp 14:8; 16:19; 18) och dess religion (Upp 17, den romersk-katolska kyrkan under den perioden) Om du vill veta bibliska detaljer om sådana uppenbarelser, fortsätt med läsningen. De här uppenbarelser som vi har fått genom Guds Ande är också till dig, eftersom Gud vill inte att någon skall vara förvirrad eller lurad av Satan om det som har hänt, det som händer nuförtiden eller det som skall komma.

Det finns många falska profeter som har använt - och som t.o.m använder nuförtiden - de här profetiorna för att hetsa upp fiendskap eller "heliga" krig mot andra nationer. Det är vår vision att den här uppenbarelsen om Herren Jesus Kristus' andra tillkommelse och om Millenniet skall kännas världen runt, och genom det, kunskapen om det som skall hända (och därigenom, kunskapen om Satans lögner) Vår Herre Jesus Kristus sade, "Jag är Vägen, och Sanningen, och Livet". Om du har inte tagit emot Jesus Kristus som Herre och Frälsare, nu är tiden! Du skall få evigt liv, syndernas förlåtelse och den Helige Andes smörjelse, som uppenbarar Guds hemligheter.

Må Herren välsigna dig. I Jesu Kristi kärlek, din broder

Israel Leonard

PS Jesus kommer snart!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar