Danielsboken 2:27-30

Vad vet du om "världens slut"? Se vilken uppenbarelse visade Gud till Daniel:

Daniel 2:27-30

"Daniel svarade kungen och sade: "Den hemlighet som kungen begär att få veta kan inga visa, besvärjare, spåmän eller stjärntydare meddela kungen. Men det finns en Gud i himmelen, som kan uppenbara hemligheter, och han har låtit kung Nebukadnessar veta vad som skall ske i kommande dagar. Detta var din dröm och den syn du hade på ditt viloläger:" 

"När du, o kung, låg på din bädd, uppsteg hos dig tankar på vad som skall ske i framtiden, och han som uppenbarar hemligheter lät dig veta vad som skall ske. Och för mig har denna hemlighet blivit uppenbarad, inte i kraft av någon vishet som jag äger framför alla andra levande varelser, utan för att uttydningen må bli känd för kungen, så att du förstår ditt hjärtas tankar."



Om du har jämfört med arameiska-engelska Interlinear Bible kan du se att översättningen är mycket bra, men några skillnader skall uppstå när det gäller de olika "yrke" (vise män, besvärjare, spåmän, stjärntydare) Det finns en NOT vid slutet av Daniel 2:1-2 som handlar med detta. 

Nebukadnessars dröm, med uttydningen som Gud gav till profeten Daniel, har ett parallellt avsnitt i synen som Gud gav till profeten, i Daniel kapitel sju, och resten av boken (till slutet) utvecklar vissa delar av visionen. Med uttydningen av kungens dröm börjar Daniels stora profetian, som har att göra med:

1) Babylonien: rikets betydelse som världsmakt vid den tiden, och profetian om ett annat rike som skulle ersätta det sedan. 
2) Succession av flera rike efter Babylonien, tills Guds rike kommer (några av dem detaljeras noggrant) 
3) Guds rike och evigheten (här utvecklas vissa ämne som Israels återupprättande, de dödas återuppståndelse, Herren Jesus Kristus' kommande - Israels Messias; Daniel profeterade både första och andra Jesu kommande - och det eviga riket där Messias skall bli kung över alla de som skall "vakna upp till evigt liv")

Den här profetian är en av dem mer imponerande i hela Bibeln. Genom seklerna har blivit föremål för undersökning för judiska rabbiner, kristna exegeter och muslimska mufassirun, bland andra, som har identifierad de olika riken i profetian med de världsmakter vi känner till från sekulär historia (observera att vid Daniels tid, den stora världsmakten var Babylonien, och resten är förutsägelser, men nuförtiden - och även sedan många sekler bakåt - många av Daniels profetior har fullbordats, och det finns rike som fyller detaljerna med överraskande precision) Mest av kunskapen vi har om "världens slut" och "de sista tiderna" kommer från denna profetia, som togs och utvecklades av Herren Jesus Kristus och apostlarna som skrev Nya Testamentet, bl. a. Johannes med sin Uppenbarelse, som handlar huvudsakligen med detta ämne. 

Om du vill veta om uppenbarelsen som Gud har givit oss angående denna tider, då måste du ta emot och förstå det som Jesus och apostlarna sade och skrev. För det första, vår Herre Jesus Kristus, Guds Son, citerade Daniels bok som Guds inspirerad profetia, och profeterade om "tidens slut" i några delar av evangelierna. För det andra, apostlarna också, fyllda med Guds Ande, fick från Honom uppenbarelserna som de skrev, och bekräftar de stora profetior från Daniel och vår Herre.  

Ar den här uppenbarelsen så viktig?, skulle du kunna fråga dig själv. Låt mig berätta att Herren anser det, genom att ta det i Skriften ofta och på relevanta delar. Danielsboken är den sista av de "stora profeter", och tar "sista tidernas ämne" ganska noggrant. Sakarja och Malaki, de sista profeter i GT, pratar om detta också, och Uppenbarelseboken, sista boken i Bibeln, har det som huvudtema. Vi kan se att både GT och NT slutar med ord om de sista tiderna och evigheten. 

Förut har vi talat om hur viktigt det är att veta vilka mål strävar vi efter i våra liv. Men lyssna nu, Gud har sina egna "mål", och Han leder den här världen som Han skapade mot dessa. De kan man läsa om i de förutnämnda profetior om de "sista tiderna". Att ignorera detta skulle leda oss att göra val för våra liv som inte har att göra med Guds vilja - som många personer brukar göra, tyvärr. Men det som skall hända - liksom mycket av det som har redan hänt - är förutbestämt av Gud. Att ställa sig utanför Guds vilja är att välja evig död. På grund av sin stora kärleken, Gud, Herren Jesu Kristi Fadern, har givit oss kunskap om de här profetior för att varna oss om det som skall hända, och för att vi som vet detta skall rätta vår väg, genom att utforma den efter Hans väg. Må det inte vara för sent för oss, så att tiden kommer och vi ser att vår strävan har varit förgäves!

En profet som gick genom stor lidande var Jeremia. Budskapet som Gud gav honom var det mest impopulära, äckligt för judarna i dessa tider, icke patriotiskt och till utseendet "trolös": Att ge upp inför Babylonien, och underkasta sig Nebukadnessar! Kan du föreställa dig effekten av detta "förrädiskt" budskap för judarna, som trodde att Jerusalem var oangriplig, och som "visste" att, eftersom de var Guds folk, Han skulle skydda dem från vilken som helst invasion? Inte tänkte de att straffet som hotade nationen var en del av Moses profetia också, och en del av förbundet mellan Gud och den judiska nationen, "om ni lyder Mig och följer Mig då skall ni alltid vara segerrika, men om ni förkastar Mig och följer andra "gudar", då skall ni bli invaderade av andra nationer, spridda och fördärvade". I alla fall, ordet som Herren gav Jeremia blev fullbordat. Vet du varför? Eftersom det var Guds vilja. De som plågade Jeremia fick ge upp inför Babylonien, men Gud räddade den "trolösa" profeten. 

En dom skall komma till denna jorden, och en erövrare mycket värre än Nebukadnessar skall invadera mycket mer större område än det som Babylonien intog. Dessutom, den mänskliga faktor skall förvärras av jordbävnings- och klimatkatastrofer. Om du litar på "människans förmåga" eller på något slags "teologi" som ignorerar de här domerna som skall skaka planeten, låt mig berätta för dig att du lever under falska förhoppningar och imorgon kan vara för sent för att inse det. Uppenbarelserna som vi kan läsa om, vare sig from Herren Jesus Kristus, GT profeterna eller NT apostlarna, och som de fick av den Helige Ande, de är Guds vilja. Och Guds vilja skall ske på jorden, antingen man vill eller inte. Som judarna i Jeremias tider, vi har fått en varning. Men vi har ett bättre val än det som de fick. Om vi tar emot Jesus Kristus som Herre och Frälsare, Han skall bevara oss från allt detta. Strax återkommer vi till detta. 

Kanske undrar du, varför Daniel? Vad är det som gör honom annorlunda än andra profeter? Vad har med mig att göra en profetia som uttalades några tusen år före och som inte har fullbordats?

De flesta profeter predikade före den babyloniska fångenskapen; bara tre av dem (Haggai, Sakarja och Malaki) efter den, och två profeter (Daniel och Hesekiel) profeterade under fångenskapen. Förutom några få (som Jona eller Nahum) som profeterade till hedningarna, de flesta profeter talade till Israel, och de brukade kalla till omvändelse genom att återkomma till Moses lag, som folket försummade. Till och med Hesekiel i Babylonien predikade och profeterade till judarna. 

Daniels profetia är ganska annorlunda. Han blev en babylonisk ämbetsman, chefen till alla vise män i riket, och hans kontakter med sina landsmän (som sina vänner i kapitel ett) var med troende judar som var lika trogna som han själv var. De här faktorer är orsaken till att hans profetia, mer än ett budskap till sin nation, är en profetia till hela världen (även när den inkluderar Israel i första plats, eftersom han bad för sin nation och han fick underbara löfte från Gud till Israel) Daniel profetia når hela världen, bortom sitt lands gränser. Den är inte en profetia om att återkomma till Moses lag, eftersom Daniel talar inte till judar, utan till hedningar som kanske inte visste vem Moses var. Grunden till profetian är att Israels Gud är hela världens Gud, och Han är den som ändrar historiens kurs, inte bara för Israel utan för hela världen. Israels Gud är den som tillsatt faraonerna i Egypten, och som avsatte dem för att sätta perser och greker på tronen. Han är den som gav grekerna ett enormt område från Europa och Afrika till själva Indien, och som lät de besegras av Rom, och Han är den som gav romarna sin makt och prakt och sedan lät de falla inför "barbarerna". Daniels profetia påverkade även babyloniska och persiska kungar på ett kraftigt sätt, och därigenom hela historien. Genom hela boken kan vi se vittnesbörd om Israels Gud från kungarna själva, som till och med stiftade lagar till hela riket för att respektera och ära Honom (se Daniel 2:48-49; 3:28-30; 4:1-3; 5:11-12; 5:29; 6:26-27)

Det finns flera andliga gåvor som vi kan se i Daniel i bara fyra verser. Först av alla, den profetiska gåvan (gr. profetía) som gör det möjligt för honom att uppenbara kungens dröm. Dessutom visar han gåvan att "meddela kunskap" (gr. lógos gnóseos) när han deklarerar att de visa kan inte svara kungens fråga, och att Gud har uppenbarat något till kungen genom sin dröm. Vi ser också gåvan att "meddela vishet" (gr. lógos sofías) i hans påstående att visheten har givits honom från Gud för att förklara drömmen. Sist men inte minst, han visar Andens frukt genom hans tro (gr. pístis, "för mig har denna hemlighet blivit uppenbarad") och hans ödmjukhet (gr. praótes, "inte i kraft av någon vishet som jag äger framför alla andra levande varelser") Observera att han inleder drömmens uttydning med samma ord som nästan kostade de visa sina liv, men Gud gav Daniel sin nåd, och lät honom tala till slutet och bli hörd av kungen. 

Skall du lyssna till Daniel och höra honom till slutet, som kungen gjorde? Det är vår bön, och det är vårt syfte med att skiva detta, eftersom uppenbarelsen som Gud har givit oss är till dig också. Det skall komma en tid när det skall vara för sent för att undvika de där plågorna som skall komma på denna jord, den största vedermödan som aldrig funnits. Tiden är nu, att ta emot Jesus och fly från alla krig, kriser, epidemier, katastrofer, och allt det onda som skall komma till världen,  och som skall plåga alla som lever på den här jorden på den dag. Till dig som inte har tagit emot Jesus som Herre och Frälsare hittills, det finns fortfarande tid att göra det. Bekänn dina synder till Honom, ta emot sin förlåtelse och ta emot Honom som din Herre och Frälsare! Han skall bevara dig från prövningens stund, som skall komma över hela världen för att pröva jordens invånare. 

Må Herren välsigna dig. I Jesu Kristi kärlek, din broder

Israel Leonard

PS. Jesus kommer snart!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar