Danielsboken 2:41-43

Vad vet du om "Antikristen" och de "sista tiderna"? Observera uppenbarelsen som Daniel fick från Gud om det sista mänskliga riket, just innan Guds rikets ankomst:

Daniel 2:41-43

"Men att du såg fötterna och tårna vara delvis av krukmakarlera och delvis av järn, det betyder att det skall vara ett söndrat rike, dock så, att det har något av järnets fasthet, ty du såg ju järn finnas där, blandat med lerjord. Och att tårna på fötterna var delvis av järn och delvis av lera, det betyder att riket skall vara delvis starkt och delvis svagt. Och att du såg järnet vara blandat med lerjord, det betyder att väl en beblandning där skall äga rum, genom människosäd, men att delarna likväl inte skall hålla ihop med varandra, lika litet som järn kan förbinda sig med lera"

Om du har jämfört med Interlinear Bible då har du konstaterat att översättningen Arameiska - Svenska är mycket bra. Det finns ingen stor skillnad som har med översättning att göra. Men när det kommer till uttydningen, då kan vi hitta massor av dem. Därför måste vi hitta "sanningen", om vår uppenbarelse om framtiden skall baseras på bibliska profetior. 


För några dagar sedan läste jag i Internet en berättelse av en kristen vilken kyrka besöktes av några predikanter som sade att de hade "uppenbarelsen om Antikrist". De där "predikanter" använde flera argument för att visa att den "Antikrist" var f.d. USAs president, Mr. Ronald Reagan. Skälet var ett ekonomiskt program som presidenten körde, och som de inte tyckte så mycket om. De förlöjligade programmet med namnet "reaganomics" och attackerade presidenten. Man kunde skratta nuförtiden åt en så billig "teologi" utan ande. Men innan vi dömer eller klandrar de, låt oss ta en titt att några av dem personer som har kallats för Bibelns "Antikrist":

Nero och Muhammed (de kristnas förföljare)
Antiochos IV Epifanes, Titus Flavius Vespasianus och Adolf Hitler (judarnas förföljare)
Flera Påvar (som förföljde protestanterna, t.ex. Leo X som excommunicerade Martin Luther) 

Listan skulle kunna göras ganska längre, och inkludera lite mer moderna och pittoreska namn, som Michail Gorbatjov, Josef Stalin, Benito Mussolini, Muammar al-Gaddafi eller Fidel Castro. Det är förvånansvärt hur långt kan vi vandra i mörkret, om vi saknar Guds uppenbarelse om de bibliska profetior. Det är inte samma sak "antikrists ande" - att förneka Kristus och pga detta förfölja kristna eller judar, en "ande" som har lett många genom historien - och "att vara DEN Antikrist" som skall styra det sista imperium innan Herrens ankomst, och som finns i de bibliska profetiorna. "Antikrists ande" (1:a Johannesbrevet 4:3) kan dyka upp - även har visat sig bland de "troende" i kyrkan, desto mer i civila ledare som inte respekterar religions frihet. Men "Antikrist" (som skildras i Daniel 7:8, 24-27; 9:26-27; Uppenbarelseboken 6:2; 13:5.8; 19:20) skall vara en viss person som skall resa sig som den siste mänsklige härskare, både antikrist och antisemit, och som skall besegras av vår Herre Jesus Kristus vid hans återkomst. 

Låt oss ta en närmare titt till en av de förutnämnda personer, nämligen Antiochos IV Epifanes. Om den här grekiske kung, som styrde det Seleukidiska Riket, kan man läsa i Danielsboken kapitel 8, och i Daniel 11:21-35 också. På grund av sina gärningar, som liknar Antikrists, några falska tolkningar identifierar det "lilla hornet" i Daniel 8:9-12, 23-25 med det andra i Daniel 7:8, 24-27. Men detta är fel. Ett "horn" i Daniels profetior är en kung (det är därför Muhammed eller påvarna är ingen Antikrist, eftersom den skall inte vara en religiös ledare utan en politisk sådan) och ett "litet horn" menar någon som inte hade i princip någon stor betydelse, men på ett förvånansvärt sätt kommer till maktens topp. Till exempel, Antiochos var inte den rätta tronarvinge, men han tog riket "genom list". Innan vi tar Antikrists ämne, låt oss se skillnaden mellan de två OLIKA imperier vilka de här "små hörn" kommer ifrån. 

I föregående budskapet, motsvarande Daniel 2:39-40, såg vi att det fanns (åtminstone) två falska tolkningar som identifierar "fötterna" med Antikens Grekland i den hellenistiska perioden. Det råder inget tvivel om att det finns en likhet mellan de "ben av järn" som degraderas för att bli "fötter av järn blandad med lera", och den mäktige styre av Alexander, som degenererade i sina splittrade efterföljare, som kämpade hela tiden för herraväldet och kunde aldrig förena som "Grekland" det gigantiska område som Alexander hade erövrat. Men "skenet bedrar". För at inte luras, vår tolkning måste ledas av den Helige Ande och inte av "likheter" eller "skenet". Må den som läser fatta det rätt: att "bilden" KAN symbolisera maktövergången i Grekland (från Alexander till diadokerna) innebär inte att det MÅSTE vara en interpretation, än mindre "den enda" interpretationen, och inte alls "interpretationen som Daniel syftade på" när han uppenbarade denna profetia, och som är den enda tolkningen som vi söker. 

Vilket rike syftade Daniel till då, när han talade om de där "fötter av järn blandad med lera"?

Om vi struntar i historicitetens grunder (vad-hur-när-var?) i denna profetia, då blir det omöjligt att få den rätta tolkningen. Vi tror att det är uppenbar att Daniel talar om ett "rike" (en nation, ett imperium) och beskriver några av rikets egenskaper:

- det kommer från samma imperiet som representerades av benen (samma material, "järn")
- men det inkluderar något som var inte med ("lera")
- profeten själv ger oss två tolkningar i verserna: riket skall baseras på mänskliga allianser som inte skall lyckas, och riket skall vara en blandning av styrka och svaghet (järn blandad med lera)
- riket som representeras av fötterna skall besegras av "Guds rike" (i versen 44 definieras detta som ett evigt rike, som skall göra slut på alla andra, och som skall aldrig besegras av någon) Det här är ett avgörande påstående, eftersom det säger oss "när" skall "fötter" rike uppstå: just innan Herrens ankomst. Bara det här påstående krossar den falska tolkningen (att fötterna syftar på diadokerna) om vi skall inte tro att Rom, som besegrade och erövrade Grekland, är "Guds rike". Vilket Guds rike är det som korsfäste Guds Son, förstörde Jerusalem och sände judarna i exil - de som inte dödades - och förföljde Kristi kyrkan till döds, som fick träffas underjordiskt?

Om Herren tillåter det, då skall vi se andra skäl som avslöjar sådana sataniska lögner - t.ex. de här som hänvisar "fötterna" till de felaktiga riken. Men låt oss gå tillbaka nu till "Antikrist vs. Antiochos IV Epifanes". Båda är med i Daniels profetian, faktiskt. Daniel 8:9-12, 23-25 talar om en kung som kommer säkert från Grekland (som kapitlet identifierar med namn) och den är Antiochos IV Epifanes, som återkommer i Daniel 11:21-35 och vilkens liv kan spåras genom profetiorna - Daniel beskrev honom mycket bra, flera sekler före - och är också känt genom den sekulära historien ock Maccabéernas böcker (bibliska för några, sekulära för andra, men historiska i alla fall) Daniel 8 profeterar om:

- Alexander den Store ("det stora hornet i bockens panna") Bocken representerar Grekland (hebreiska "Javan") och väduren det Persiska Imperiet (eller "Mediens och Persiens kungar" i Bibeln) som besegrades av Alexander.
- Diadokerna, Alexanders efterföljarna ("fyra ansenliga horn" som kom från "bocken" - Grekland - efter Alexanders död. Det här kapitlet visar att det är fel att identifiera Alexander och diadokerna som olika imperier, eftersom alla är "horn" som kommer från "bocken" - på ren svenska, "grekiska kungar". 
- Antiochos IV Epifanes (det "lilla hornet" som "gick ut från ett av dem") Den här kungen är en ättling från en av de dynastier som härstammar från diadokerna, de så kallade "Seleukiderna", som heter (nästan alla) "Antiochos" eller "Seleukos". 

Vad är skillnaden då mellan Antiochos IV Epifanes och Antikrist?

För att svara rätt på den här frågan behöver vi jämföra profetiorna om Antiochos (och informationen vi har om hans livshistoria) och profetiorna om Antikrist (som visar oss det som han skall göra när han kommer) När vi kör den här jämförelse, då ser vi att:

ANTIOCHOS IV EPIFANES ---------------- ANTIKRIST
- Kommer från Grekland -------------------- Kommer från imperiet
-------------------------------------------------- som besegrade Grekland
- Dog i Elam (nu Iran) ---------------------- Skall dö i Israel när Herren 
-------------------------------------------------- kommer
- Tog riket "genom list" (han ordnade ---- Skall besegra tre kungar av en 
mordet av en usurpator och av den ------ större koalition (förmodligen de 
rättmätige tronarvinge, ett barn) ---------- som konkurrerar med honom)
------------------------------------------------- för att bli den högste
- Försökte utplåna judaismen ------------- Skall försöka utplåna judar och 
------------------------------------------------- kristna
- Härstammade från hedningar ----------- Skall komma från troende 
------------------------------------------------  föräldrar
- Profeteras om honom i Daniel ---------- Profeteras om honom i Daniel, 
------------------------------------------------- Uppenbarelse m.fl. (OBS! 
------------------------------------------------- Antiochos levde före NT)

Det finns många profetior i Bibeln om denne "Antikrist" som skall dyka upp innan Guds Rikets ankomst, och om imperiet som skall bildas och som skall ha honom som härskare. Men vi hoppas att med Herrens hjälp kunna berätta om de här uppenbarelser för dig. Må Gud vara oss nådiga. Just läs vidare och du skall höra om dem. 

Om du har inte tagit emot Jesus Kristus som Herre och Frälsare, kom ihåg att tiden att göra det är NU. Allt du behöver är att be till Honom, bekänna dina synder, be om förlåtelse och be Honom att vara din personlige Herre och Frälsare. Han vill rädda dig för att leda dig till evigheten och för att bevara dig från allt det onda som skall komma på den hör jorden innan det att "Hans rike tillkommer". 
Må Herren välsigna dig. I Jesu Kristi kärlek, din broder

Israel Leonard

PS Jesus kommer snart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar