Danielsboken 2:34-35

Vad vet du om Guds rike? Låt oss gå igenom denna uppenbarelse som Gud gav till kungen Nebukadnessar i sin dröm, och som Daniel påminde och tolkade för honom:

Daniel 2:34-35

"Medan du nu betraktade den, blev en sten lösriven, dock inte genom människohänder, och den träffade bildstoden på fötterna, som var av järn och lera, och krossade dem. Då blev på en gång alltsammans krossat, järnet, leran, kopparn, silvret och guldet, och det blev som agnar på en tröskloge om sommaren, och vinden förde bort det, så att man inte mer kunde finna något spår av det. Men av stenen som hade träffat bildstoden blev ett stort berg, som uppfyllde hela jorden"


Om du jämförde B82 översättningen med arameiska/engelskan på Interlinear Bible då har du konstaterat att den är mycket bra. För att gå vidare, för att veta om uppenbarelsen om det som skall komma, och som profeterades av Daniel, låt oss se vad är det som kungen såg och som blev uppenbarat för profeten, med uttydningen. Även när det är mycket mer, förstås, i den här uppenbarelse, det finns några tips i de här verser som kan leda oss till EN sanning: 

Kungen drömde om en "sten" - som verserna 44-45 identifierar med ett särskilt rike som skulle komma efter "fötterna av järn och lera" (om du har läst föregående budskapet då vet du att bildstodens "fötter" är det sista mänskliga riket på jorden innan Guds rike kommer) Stenen som blev lösriven "inte genom människohänder" eftersom det här riket skall inte komma genom mänskliga insatser (det kommer direkt från Gud, som inte använder mänskliga ledare för att etablera det) "Den träffade bildstoden på fötterna, som var av järn och lera, och krossade dem" eftersom detta rike skall besegra det sista som har upprättats av människor, och det skall bli Guds rike. Daniel 2:44 berättar att detta skall hända "i de kungarnas dagar" (som syftar till riket som representerades med fötterna av järn och lera, och med ett "litet horn" i Daniel 7:21-22)

Låt oss sammanfatta det som är uppenbarat hittills: 

1) Det gyllene huvudet i bildstoden står för Babylonien
2) Det skall finnas tre rike till, som representeras av resten (från bröstet till fötterna)
3) Det sista riket skall genomgå ett slags förändring (leran skall blandas med järnet)
4) Det kommer ett evigt och oförstörbart rike (Guds rike) och alla andra försvinner

Genom seklerna har många missuppfattat detta "Guds rike" eftersom de har inte lagt märke till att det finns (åtminstone) två olika betydelser av samma ord. När man läser Lukas 21:31, "... [då] vet ni, när ni ser detta hända, att Guds rike är nära", då ser man att det finns någonting som skall hända (det som berättas i Lukas 21 och Matteus 24) innan det mänskliga styret på jorden ersätts av det gudomliga. Och Herrens påstående innebär att "Guds rike" skall komma efter dessa händelser. Men han sade också att "Guds rike är inom oss" (redan), att "alla trängs för att komma in där" (i Guds rike, nuförtiden) och att det finns "ogräs blandat med vetet" i Guds rike (den här ordningen skall inte bestå i evigheten) De här exempel och många andra visar oss att det finns "Guds rike" redan här, på jorden. 

Den förste som kallas för "hebré" är patriarken Abraham, Israels folks fader. Men man skulle överdriva om man kallar hans familj för "Israels nation", eller även den ganska större familj av sin sonson Jakob, som kom till Egypten och blev slavar där. Om Gud skulle inte ha kallat Moses - eller någon annan profet med samma uppdrag - skulle "hebréerna" varit en familj som kom till Egypten för att sedan bli Faraos slavar. Men de kände den ende och sanne Gud, de visste att de var Abrahams ättlingar - patriarken som Gud kallade - och de hade många profetior om det som de skulle bli i framtiden. Kanske var de bara "slavar" för egyptierna, men de visste att de var kallade till att vara en "stort folk" och "folken skulle bli de lydiga" (se 1 Mos 49:10, t. ex) De som kom in i Egypten var en familj, men de som kom ut ur Egypten var Israels folk, som skulle inta landet som Gud visade Abraham, Isak och Jakob (och Moses också) Detta folk skulle bo i Israel, och skulle ha Jerusalem as deras huvudstad. 

Guds kyrka är ett folk också, som består av tidigare "slavar" (av synden) som blev befriade av en andra "Moses" (Herren Jesus Kristus) och vi är på väg genom "öken" till det "förlovade landet" (himmelen, himmelriket, paradiset, Guds rike, eller andra benämningar) Vi kallas för "Israel" på ett andligt sätt, även när vi har inte nått evigheten fortfarande, och fröjdas i Nya Jerusalem tillsammans med Guds folk från GT. Guds rike är "inom oss" - eller "bland oss" - som det var bland Israels folk i öknen (de hade Guds ledning, de fick lagar och bud från Gud hela tiden, de blev organiserade för att bli en nation, de byggde upp tabernaklet - deras temporärt tempel - osv. Men de hade inte intagit det förlovade landet, deras land, och de var omringade av andra folk, som tillbad andra "gudar") Vi hoppas och väntar på att komma till evigheten, där hela världen skall underkasta sig "Guds rike" och där vi skall glömma våra förflutna tider i "Egypten" - världen som vi har lämnat bakom oss, men som nuförtiden finns sida vid sida med oss här på jorden. Som Israel i öknen var redan en nation, på väg att erövra deras land, så är vi kristna som främlingar mitt i en värld som inte känner till vår Herre, och vi är på väg till Guds rike, som nu är ett andligt sådant. 

Lyssna noga nu: riket som Nebukadnessar såg som en sten som träffade bildstodens fötter (det sista mänskliga rike) och som Daniel uttydde genom Guds Ande, är det det andliga rike som är reden inom oss, eller Guds rike som kommer, för att bli verkligt och påtagligt? Denna är för många av oss en akademisk fråga, och svaret är solklart och logiskt. Men det finns en "teologi" som påstår motsatsen, och på grund av detta, Guds ord har blivit misuppfattat och misslett många människor, även nationer. 

I Lukas 22:16, när de åt den "sista måltiden", sade vår Herre till lärjungarna, "...jag kommer inte att äta den [påskmåltiden] igen förrän den får sin fullkomning i Guds rike" En påskmåltid skulle han inte äta igen med dem här på jorden, eftersom han skulle dö på korset, återuppstå på tredje dagen och ryckas upp till himmelen, 40 dagar sedan. När vi ser honom igen i en sådan måltid, då är det i Uppenbarelseboken 19, då han festar tillsammans med alla återuppståndna troende i Lammets bröllopsmåltid. Återuppståndelsen beskrivs i 1:a Korintierbrevet 15:50, som påstår tydligt att "kött och blod" (våra jordiska kroppar) skall inte komma in i Guds rike, utan bara våra "förhärligade" kroppar (de som vi skall få genom förvandlingen som sker vid återuppståndelsen, och som liknar den som Jesus fick) Meningen på de här verserna är klar: det skall komma en tid när de döda i Kristus skall uppstå, och Guds rike skall inte längre vara "andligt" utan verkligt och påtagligt. Uppenbarelseboken visar detta, vid Herren Jesu Kristi andra tillkommelse och når Millenniet skall börja (kapitel 20)

Detta "Guds rike" eller "Millennium" som skall börja efter Messias' Andra Tillkommelse profeterades ofta i Gamla Testamentet, och i Nya Testamentet också. En av profeterna som talar ofta om det är Jesaja, som profeterade om världsomfattande religion, eller Guds kunskap (Jes 11:9; 45:23-24) tillsammans med ett evigt och globalt rike (Jes 9:6-7) och slutet på synden, en värld där alla skulle vara rättfärdiga och lyda Gud (Jes 32:16-17) Om vi jämför med världen vi lever i, då skall vi hitta demokratier (regeringar som folket väljer) eller monarkier (ärftliga) eller även diktaturer eller länder som befinner sig i anarki. Vi skall se många olika religioner, även ateism, och många former av synd som plågar vår värld (man kan knappast säga att Satan är fängslad, som vi läser i Uppenbarelse 20 som en av Millenniets händelser) Vi skulle ingalunda kunna identifiera någon period hittills i mänsklig historia som "Millenniet". 

Daniels profetia i de här verserna bekräftar ett rike som skall komma ("stenen" som "blev lösriven, inte genom människohänder") och som skall förstöra alla slags mänskliga regeringsformer på jorden ("man inte mer kunde finna något spår av bildstoden") Detta rike skulle bli ett "stort berg som skulle uppfylla hela jorden" (ett globalt rike) Om du har trott hittills att "Millenniet har kommit redan till jorden" eller "vi skall gå in stegvis i Millenniet, genom kyrkoaktivitet", ta emot den här - för dig - nya uppenbarelsen! Att ignorera sanningen om sådana framtida händelser skulle ta ifrån oss detta välsignade hopp, den ljusa framtiden som Herren Jesus Kristus lovade oss, och ännu värre, leder oss att försöka uppnå "nu" egna mänskliga mål som Gud har aldrig lovat hjälpa oss med (i denna tid vi lever i) Det skall komma en tid där alla människor på jorden skall känna Israels Gud, och följa Honom. Men "nu" är tiden att kalla alla de som är utan Gud - och utan hopp - och tiden att lära dem "att hålla alla de bud som Jesus har givit oss" (de som tar emot Jesus Kristus som Herre och Frälsare) 

Må Herren välsigna dig. I Jesu kärlek, din broder

Israel Leonard



PS Jesus kommer snart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar