Danielsboken 2:39-40

Kan man hitta en profetia i Bibeln om framtiden?

Varför finns det då så många uttydningar?

Kanske är de alla sanna?

Hur kan vi veta vilken uttydning är sann? Observera profeten Daniels ord:

Daniel 2:39-40

"Men efter dig skall uppstå ett annat rike, ringare än ditt, och därefter ännu ett tredje rike, ett som är av koppar, och det skall råda över hela jorden. Ett fjärde rike skall också uppstå och vara starkt som järn, ty järnet krossar och sönderslår ju allt, och som järnet förstör allt annat, så skall också detta krossa och förstöra"


För dig som jämfört B82 med Interlinear Bible är det klart att översättningen från arameiska till svenska är en mycket bra sådan. Bara "koppar" tolkas ibland som "brons", eftersom både arameiskan "nekhásh" och hebreiskan "nekhóshet" kan betyda mineralen själv som man hittar i gruvan (koppar) eller legeringen som man blandar för att göra koppar starkare (brons) I alla fall, det ändrar inget i uttydningen. Faktiskt, översättningen från arameiskan är inget problem, och det är inte många gräl som har uppståt om det. Men när det gäller uttydningen, då är det ett måste att hitta ett svar till frågorna från början, om vi vill ha en uppenbarelse om framtiden som håller sig till de bibliska profetior.

"Jag besvär dig vid Gud och Kristus Jesus, som skall döma levande och döda, jag besvär dig vid hans ankomst och vid hans rike: förkunna ordet, träd upp i tid och otid, vederlägg, tillrättavisa, vädja – tålmodigt och med ständig undervisning. Det kommer en tid då människorna inte längre vill lyssna till den sunda läran utan skaffar sig den ene läraren efter den andre, därför att det kliar i dem att få höra sådant som de önskar. De slår dövörat till för sanningen och vänder sig till legenderna" 

Det här stycket kan man läsa i 2:a Timotheosbrevet 4:1-4, som skrevs av aposteln Paulus till hans lärjunge Timotheos, som skulle bli pastor och lärare - och visar oss några punkter om den "sunda läran" som aposteln vilje att man skulle undervisa om i kyrkorna:
1) Herren Jesus Kristus "skall döma" levande och döda när han kommer ("vid hans ankomst")
2) Det "kommer en tid" (eller "det skall komma" en tid) då man inte vill "lyssna till den sunda läran" utan "vänder sig till legenderna" (detta kallas för "avfall")

Observera både avfallet (att "slå dövörat till för sanningen", att inte vilja "lyssna till den sunda läran") och Herrens återkomst med sitt rike. Båda händelser ses av Paulus i framtiden, och eftersom han skriver efter det att Jesus kom, och efter det att den Helige Ande kom på Pingstdagen, då kan vi påstå att Guds rike (på det sättet) och avfallet som han syftar till hade inte hänt fortfarande, varken efter Herrens födelse eller efter kyrkans födelse. 

Jesu andra tillkommelse är en av de mest gedigna läror i Skriften, och en av de som förekommer oftare. Själva Jesus och nästan alla apostlar som skrev NT talar om detta. Flera kapitel, och nästan hela Uppenbarelseboken handlar om denna händelse, som skall förändra hela jorden. Varför då har det blivit så många olika uttydningar om denna profetia, även sådana som förnekar själva händelsen genom att påstå att det är "något andligt bara, som inte skall hända fysiskt"?

Eftersom det skall finnas "lärare" som skall berätta "legender", skulle vi kunna säga. Eller, "eftersom det finns en djävul som motsätter sig Guds syfte, och han vill lura oss, så att Guds makt verkar inte genom oss" (om vi vänder oss till SKÄLET som orsakar att de där "lärare" följer inte den Helige Andes röst utan deras köttsliga begär, som vill bara lyssna till "andra andar")

Efter 2:a Timotheosbrevets styckets läsning, skulle vi kunna omforma den tredje frågan på olika sätt: kan alla uttydningar vara sanna? Skulle några "lärare" som följer deras "köttsliga begär" ge oss en uppenbarelse av biblisk profetia? Kan sanningen komma ur Satan? Finns det något sätt att få en övernaturlig uppenbarelse om Guds syfte utan den Helige Andes hjälp?

Medan du svarar sådana frågor, låt oss lägga märke till ett par - bland många andra - falska uttydningar. Låt oss se vad är det som de påstår, deras ursprung och deras motiv. 

Den första - och uttydningen som har lurat flera människor - är den så kallade "klassisk uttydning" av Danielsboken. När vi kallar någonting för "klassiskt" - til exempel, om vi talar om "den klassiska Antiken" med tanke på de gamla grekiska skulpturer, eller "klassisk musik" med tanke på Mozarts eller andra tonsättares melodier - använder vi det ord för att beskriva något mycket välgjort, som man kan följa om man vill få ett enastående resultat, ett slags "kanon" eller modell. Men den här "klassiska uttydningen" av Daniels profetia är lång borta från att vara någon "kanon" eller vägvisare för att veta sanningen. Vill du veta varför?

Den här uttydningen kom från några exegeter vilkas skrifter är inte alls "Guds Ord". Det kan hända att de använde de exegetiska medel på fel sätt ("exeges" är detsamma som "bibeltolkning") eller att de försökte anpassa Danielsboken till "amillennarismen" (teorin som påstår att Kristi återkomst är något andligt bara, som hände på Pingstdagen, och att det "tusenåriga riket" eller "millennium" har redan börjat med kyrkans födelse) Den här sataniska lögnen var grunden till att många "lärare" som kallade sig "kristna" skulle tvångskonvertera miljoner människor, förfölja judarna, bränna "heretiker" på bål och försöka kväva all kunskap som motsade deras påstående och begrepp (som var mestadels felaktiga) Med denna lära rättfärdigade de allt detta som nödvändigt för att "skapa Guds rike" här på jorden. 

Den andra villoläran, som Satan har använt för att förvränga sanningen, har sin ursprung i filosofen Porphyrios (233-305 eKr) Den här antikristen tänkare påstod att Danielsboken hade blivit till vid Maccabéerupproret (ca. 164 fKr) och "profeterade" händelser som var redan kända - eftersom de hade hänt tidigare - bara för att stödja judarna som kämpade mot Antiochos IV Epifanes, den grekiska kungen som styrde det Seleukidiska Riket och försökte "hellenisera" judarna med tvång. Detta påstående, känt som den "Maccabeiska Tesen", som även nuförtiden tas för sant av många s.k. "kristna lärare" som undervisar i det, gör Danielsboken till ett bedrägeri, eftersom själva boken påstår att händelserna och synerna inträffade i Babyloniens och gamla Persiens tider (före 500 fKr) Att behandla Skriften som ett lurendrejeri är inte alls den Helige Andes verk, men den här "tesen" används av s.k. "kristna" lärare som vill "tillverka" Guds rike på sitt eget sätt. Då behöver de misskreditera Skriften så att vägen blir öpen till deras "legender". Men man kan inte bli frälst "av nåd" eller leva genom "nåd", och genom "gärningar" samtidigt. Människornas högmod tar illa upp att det är Gud som ska ingripa i den mänskliga historien för att bringa den eviga rättfärdigheten med vår Messias, i hans återkomst. Men det är ju denna händelse den som Skriften lär; det spelar ingen roll om vi tycker om det eller om vi inte gör det. 

För att anpassa Daniels profetia till deras syfte, de här två "uttydningar" - som skulle bätre kunna kallas för sataniska lögner - identifierar resten av bildstoden som Nebukadnessar såg i sin dröm på följande sätt:

IMPERIER - "KLASSISK" UTTYDNING - MACCABEISKA TESEN

Silver -------- Medien ------------------------- Persien och Medien

Brons (koppar) - Persien --------------------- Grekland (Alexander)

Järn ---------- Grekland ----------------------- Grekland (diadoker)

Järn+lera ---- Diadokerna ---------------- Grekland (diadokernas allianser)


("Diadokerna" är benämningen till Alexanders efterföljare)

Vi kan observera att båda uttydningar söker på lång sikt samma resultat: att visa att Daniels profetia gäller bara tills det Seleukidiska Riket, som fullbordade allt (detta var ett stort grekiskt område från den "Hellenistiska Perioden" - den sista i Antikens Grekland - som sträckte sig från Turkiet till Indien) Men om man tar en titt till sekulär historia och till Bibeln kan man se att:

1) "Medien" var ett imperium som låg ungefär på samma området som Persien erövrade sedan. Men Medien kom inte "efter Babylonien", och besegrade inte Babylonien (om man skall vara mer exakt, Medien var Babyloniens allierad för att besegra Assyrien) Imperiet som besegrade Babylonien var Persien (efter Mediens erövring; Babylonien varade lite längre en Medien, faktiskt)

2) "Medien och Persien" nämnas i Danielsboken som ett enda imperium, som besegrades av Alexander den Store, Greklands (hebreiska "Javans") kung. 

3) Imperierna som representeras i kungens dröm och i de "stora djur" i Daniel kapitel sju påverkade alla den judiska nationen (Medien tillhör inte den gruppen)

4) Daniel 7:23-28 visar att det fjärde "djur" (i Nebukadnessars dröm, järnet som blandades med lera) är ett imperium som skulle besegras av Gud själv, för att efterträdas av det "eviga" riket som tillhör "den Högstes heliga folk" (Israel menas) Om du lyssnar på nyheterna eller läser dem då vet du säkert att den judiska nationen har inte alls fått fullbordan av alla Guds löfte till dem, och att Guds rike har inte kommit fortfarande. Detta innebär att det "fjärde djuret" skall resa sig en gång till (vi skall ta det senare) En väsentlig vers, för att visa att båda uttydningar är felaktiga, är Matteus 24:15, där Herren Jesus själv påstår att  "den vanhelgande skändlighet som profeten Daniel har talat om" skall bli sedd i framtiden (Daniels profetian var INTE ALLS fullbordad med Antiochos IV Epifanes)

5) Den "Maccabeiska Tesen" förenar Medien och Persien (det är korrekt) MEN den förenar också "koppar" och "järn" i samma imperium. Danielsboken beskriver dem som olika rike (brons och sedan järn; leopard och sedan det "förskräckliga djuret") Diadokerna var Alexanders efterträdare, som delade det enorma område som han erövrade och blev de första kungar från vilka härstammade de olika dynastier som kämpade med varandra hela tiden. En liten titt till Antikens Grekland skulle visa oss att detta var regeln och inte undantaget i detta rike (i Antiken var Grekland splittrat* för det mesta, men alla dessa dynastier var greker, som representerade grekisk kontroll över Seleukia eller Egypten m.fl., och deras strävan var att införa den grekiska kulturen, det grekiska språket, även de grekiska "gudar" i alla erövrade område) 

Det är mycket som skulle kunna sägas för att avslöja Satan med sina lögner, för att "binda den starke mannen" pga de här uttydningar som "håller sanningen fången i orättfärdighet". Men vi skall få se andra detaljer (t.ex. skillnader mellan de två "små hörn" i Dan 7 och Dan 8, som innebär att de representerar två olika kungar) För tillfället för det duga med att förtydliga att allt som man läser eller hör är inte "Guds Ord". Vi behöver den Helige Andes hjälp, för det är han som kan leda oss till den rätta uttydning ("uppenbara" sanningen till oss)

Må Herren välsigna dig. I Jesu Kristi kärlek, din broder

Israel Leonard

PS Jesus kommer snart!



* Du kan läsa t.ex. om Chalkis och Eretria, Aten och Sparta, Makedonien och Thebe, m. fl. Det Romerska Imperiet var överhuvudtaget ett starkt kompakt sådant, tills att det blev delat mellan "Västromerska Riket" och "Bysans", men Antikens Grekland bestod av olika stadsstater som sökte herraväldet hela tiden, och den korta perioden då Alexander den Store erövrade Persien var praktiskt taget den ende då Antikens Grekland kallas i historien för "Det Grekiska Imperiet"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar